Companiile occidentale își protejează într-un ritm lent operațiunile din China de tensiunile comerciale și geopolitice din ce în ce mai mari dintre Beijing și Occident, în contextul în care guvernele cer intensificarea acțiunilor de ”limitare a riscurilor”, notează cotidianul Financial Times.
Conceptul ”limitării riscurilor”, care a înlocuit în limbajul diplomatic ideea ”decuplării” de China, este un semnal că Occidentul încearcă o abordare mai puțin antagonică în gestionarea relațiilor cu China. Dar, conform analiștilor, companiile nu au formulat încă strategii clare pentru a da substanță acestei idei.
”Chiar dacă un număr mic de companii, precum producătorul american de jucării Hasbro, au anunțat planuri de a renunța în totalitate la unitățile de producție din China, cele mai multe încă analizează opțiunile, care variază între relocări parțiale, amânări ale alocărilor de fonduri și modalități de protejare a activităților din China de riscurile perturbărilor prin concentrarea strict pe aprovizionarea pieței chineze”, observă editorialiștii Yuan Yang și Patricia Nilsson, într-un articol publicat în cotidianul Financial Times, sub titlul ”Companiile occidentale fac pași mici spre reducerea riscurilor în relația cu China / Cele mai multe strategii se concentrează pe modalități de izolare a operațiunilor din China mai degrabă decât pe reducerea lor”.
”Europa încă se gândește ce înseamnă limitarea riscurilor și cum poate pune în practică acest concept. În ultimul an, au existat mai mult discuții în sectorul privat pe tema strategiilor de localizare ca forme de a reduce riscurile, dar sunt necesari ani de investiții pentru a avea rezultate”, explică Agathe Demarais, analist politic la Institutul Consiliul European pentru Relații Externe (European Council on Foreign Relations).
Restricțiile antiepidemice impuse de Beijing și atacul Rusiei asupra Ucrainei au intensificat sentimentul urgenței, în contextul în care liderii occidentali discută despre dominația Chinei asupra rețelelor de aprovizionare, despre riscurile unui conflict militar în Taiwan și despre ostilitatea comercială dintre Beijing și Washington. Luni, comisarul UE pentru Afaceri Comerciale, Valdis Dombrovskis, se întâlnește cu oficiali chinezi pentru discuții despre deficitul tot mai mare al Uniunii Europene în relația cu China și despre investigația UE privind subvențiile acordate importurilor de vehicule electrice.
Există semnale privind modificări pe termen lung în procesul de producție. Un raport al Camerei Europene de Comerț din China arată că 11% dintre companiile europene au dispus deja redirecționarea unor investiții din China, iar 22% au decis sau analizează o astfel de modificare. Pentru prima dată după anul 2016, mai puțin de jumătate dintre respondenți intenționează să își extindă operațiunile în China anul acesta.
Camera Americană pentru Comerț din China a constatat că, anul acesta, 12% dintre grupurile americane analizate iau în considerare relocarea unităților de producție în afara Chinei, iar 12% fac deja acest lucru. ”Cele mai multe companii nu au alternativă la China, trebuie să identifice strategii pentru a activa într-un mediu cu riscuri mai mari”, afirmă Trey McArver, de la firma de consultanță Trivium China.
Companiile Apple și Intel au transferat investiții în alte țări, printre care India și zona din sud-estul Asiei, menținând însă unitățile din China, printr-o strategie denumită ”China plus unu”. Dar cea mai analizată strategie este ”China pentru China”, activitățile fiind reorganizate pentru a fi produse bunuri pentru piața internă chineză.
Firma britanico-suedeză de medicamente AstraZeneca a elaborat planuri de reformare a filialei din China pentru a o lista în Hong Kong, iar grupul farmaceutic german Merck își va extinde rețeaua de aprovizionare din China pentru a reduce dependența de materii prime din afara Chinei. Grupul auto Volkswagen, care generează aproape jumătate din profit în China, a anunțat în ultimul an investiții de patru miliarde de euro în această țară. ”Acțiunea ar oferi mai multă autonomie și prerogative decizionale în China”, a argumentat Ralf Brandstätter, membru al Consiliului de administrație al filialei VW din China.
Pentru a se conforma reglementărilor chineze și preocupărilor privind furturile de date, companiile au creat sisteme IT specifice Chinei, ceea ce înseamnă că, în anumite situații, nu pot folosi aceleași platforme pentru operațiuni internaționale. ”China este tratată din ce în ce mai mult ca piață specială, inclusiv în materie de stocare a datelor, a exporturilor de date și din punctul de vedere al expunerii managerilor care efectuează deplasări, inclusiv din punctul de vedere al dispozitivelor pe care le iau cu ei”, explică Duncan Clark, consultant-șef la grupul BDA China.
Foto: Profimedia
Citește și: